Föräldrars drickande

 


Föräldrars drickande

J ag som själv vuxit upp med en alkoholi-
serad förälder har känt sorgen, ångesten
och rädslan som dyker upp när spritflas-
korna kommer fram på bordet. Min pap-
pas alkoholbruk har satt djupa märken i
mig. Jag har fortfarande svårt att umgås
med fulla människor för jag väntar hela
tiden på den där smällen som alltid kom.

Nu är det inte så att alla föräldrar
slår sina barn när de är onyktra men när
mamma eller pappa är full skapar det
alltid en otrygghet. Ett barn måste alltid
kunna ha en trygg, lugn, sansad vuxen
att få stöd ifrån, en påverkad människa
är inte en sådan. Och barnen förlorar sin
trygghetskänsla om den man i vanliga
fall litar på inte längre beter sig som den
brukar.

Enda gången vuxna verkar ha riktigt
kul, då är alkohol närvarande. I dagens
samhälle somnar den glada roliga delen
av hjärnan när man fyller 20 och kan
endast väckas av sprit. Detta är något
vi måste ändra på. Vuxna ska visa att
de kan skratta lika mycket, ha lika roligt
fast nyktra och när de fortfarande är
ansvarsfulla. MY SVENSK


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0