1

edfb2625e8a02636677570b4cbcbc49b

Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG

SVAR: Jag har inte så stor erfarenhet av det här med kastrering, men vad jag vet är att hästarna blir förändrade efter kastreringen. Och hur den förändras beror på individen, de flesta blir lugnare och mer hanterbara :) Att han var lugnare hos förra ägarna kanske beror på att han kände sig tryggare? Om du precis har köpt honom så kan det ta ett tag för hästen att lära känna de nya rutinerna och känna sig trygg med sin ryttare, men fokusera på att bli vänner, hälsa på honom i hagen och kela, prova NH-träning och lite sånt där?



Mitt ena sto har också börjat med lite mer åsikter vid uteritterna, vilket hon inte gjort innan. Det kanske även handlar om att du och din häst varit tillsammans så länge att han känner sig just trygg och därför vill vara med och bestämma lite mer? Hur som helst så är det ju du som bestämmer, han kan få ha sina åsikter men i slutändan ska det ändå vara du som "vinner". Har du med spö när du rider ut? Ge honom ett ordentligt rapp när han bråkar, fortsätt sedan med det ni höll på med. Var konsekvent med spöet bara, inga utbrott. Du får försöka överlista honom hela tiden, vara ett steg före. Jag vet hur jobbigt det är med en massa bråk under ritterna, men man får göra det bästa utav det för att hålla både ryttare och häst nöjda och ibland acceptera att det är hästens personlighet, det finns ju människor också vars stora nöje är att bråka ;)



Jag vet inte om du fick svar på det du ville, jag har som sagt inte så stor kunskap inom detta området. Men försök att gå till botten med problemet och jobba på det, sammarbeta, någon gång ska det väl bli bättre! :)

2009-06-25 @ 12:27:05
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0