Dikter, dystopier och blodprov

Jag sitter på skolan och ska förbereda en redovisning till svenskan om julen i litteraturen. Det är fan drygt...

Är tydligen grym på att analysera texter! På litteraturvetenskapen var tydligen min och Lisas diktanalys av den här dikten bäst:

En död
av Nils Ferlin

Som en mila var hans hjärta,
som ett mörker var hans själ
Se, då mötte honom döden
som hans bäste vän i nöden;
släckt är mörkret, släckt är glöden
som förbränner och förtär
Han har kolat ut sin mila,
och nu bärs han bort att vila
i den djupa stumma jorden
där alls ingen oro är

Fan vad bra vi är!

Tills nästa fredag ska jag ha läst Orwells "1984" och ha skrivit en fantastiskt bra analys. Känns lite jobbigt då dystopier är rätt sega och deprimerande att läsa och nivån på analysen måste vara rätt hög...



En dystopi som däremot är rätt bra är Karin Boyes "Kallocain", grymt bra till och med! Deprimerande och cynisk men väldigt intressant och välskriven. Den skapar en rädsla och ett obehag med sin kalla framtidsvision. Den handlar om en kommunistisk världsstat i framtiden. En forskare vid namn Leo Kall hade framställt ett serum "Kallocain" som gör att den som injicerats med detta gift endast kan tala sanning och spyr ut sina innersta känslor och hemligheter. Det känns som hon fått inspiration från Sovjets kommunism. Mycket läsvärd! Ni borde verkligen läsa den!


Något jag dock har svårt för är utopier. De är bara tråkiga. Lycka är tråkigt att läsa om, lycka har inga problem, problem är det som skapar intriger och dragningskraft i en text. Dock är det lätt intressant det satiriska utopier som driver med folks ideal och med ur samhället ser ut, dock är de ändå tråkiga att läsa om man inte har ett extremt intresse eller hat för det som boken gör narr av.


Igår var Jakob på besök! Jag lagade till och med mat åt honom! Vi spelade lite TV-spel (gick dock värdelöst så jag tröttnade) och sen satte vi oss vid datorn och var dryga haha. Ändå kul eftermiddag/kväll^^




Någon gång efter klockan två ska jag ta blodprov :S Jag blir tömd på blod HELA tiden! Inte konstigt att man har blodbrist då! Men jag missar median och det suger för vi behöver jobba på vårt reportage! Men tack och lov är både Anton och Niklas här idag så ingen blir ensam, då hade allt sabbats typ. Jävligt tajt tidsplan...

Sen i eftermiddag kanske jag ska fika med en vän, mycket trevligt!:D


/My


P.s. Saknar dig Mattias! Längtar till helgen!<3

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0